گروه وب پرشین بلاگ

پورتال چيست؟
نویسنده : گروه وب پرشین بلاگ - ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٧ شهریور ،۱۳۸٦
 

نام پورتال ها را زياد شنيده ايم، اما شايد براي برخي از ما اين سئوال پيش آمده باشد که واقعا يک پورتال چيست؟ چه ويژگيها و خصوصياتي دارد؟ و چه تفاوتي با يک وب سايت دارد؟ ترجمه کلمه Portal به فارسي در فرهنگهاي لغت "دريچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژي اطلاعات معني متفاوتي دارد. اگر بخواهيم ساده بگوييم، پورتال صفحه وب واسطي است که امکان دسترسي آسان را به هر چيزي که کاربر ، براي انجام وظيفه يا خواسته اش نياز دارد – بدون توجه به اينکه محل فيزيکي آن کجاست، فراهم مي کند. به بيان ديگر پورتال "درگاهي" است به دنيايي مجازي که کاربر مي تواند از طريق امکانات فراهم شده در آن، تمامي نيازهاي خود را براورده کند. نيازهايي مانند جستجو و يا خريد (مثلا يک کتاب)، دسترسي به حساب بانکي، افزايش و کاهش اعتبار يک حساب اعتباري و يا به روز رساني اطلاعات سخت افزاري از محل کار، پورتال همه چيز را از طريق درگاهي واحد براي کاربر خود فراهم مي سازد.

ويژگيهاي اصلي يک پورتال عبارت اند از:
تجمع اطلاعات
هدف دار بودن اطلاعات
دردسترس بودن اطلاعات
دريچه ورود منحصر به فرد

يک پورتال نيز مانند يک کامپيوتر خانگي، اطلاعات و خدمات گوناگوني را در يک صفحه وب واحد و به صورتي سازگار و خوش ترکيب در دسترس مي گذارد. گاهي به اين صفحه web top هم گفته مي شود. پورتال مي تواند نقطه شروع يا صفحه اوليه مشخصي داشته باشد که کاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده کنند. اگر چه بر خلاف صفحه کامپيوتر، پورتال مي تواند از طريق مجموعه وسيع دستگاههايي که قابليت اتصال به وب در آنها پيش بيني شده (از جمله تلفن هاي موبايل) مورد استفاده قرار گيرد.

هر چند شباهت ظاهري فراواني ميان يک وب سايت و يک پورتال وجود دارد به گونه اي که در نگاه اول تفاوت محسوسي ميان آن دو مشاهده نمي شود اما اين دو کاملا از يکديگر متفاوت اند.سوال اينجاست که به طور مشخص تفاوت آن دو در چيست؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت ويژگيهاي زير در يک پورتال آن را از يک وب سايت متمايز مي کند:

درگاه ورود منفردي که از طريق آن مي توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست يافت.
نمايش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربيات کاربر.
دسترسي تقسيم بندي شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندي شده.
در اختيار گذاشتن امکان ارتباط و همکاري ميان تمامي کاربران و استفاده کنندگان پورتال.
امکان پيوستن به نرم افزارها و سيستم هاي نرم افزاري که گردش کاري مشخص و تعريف شده اي دارند.

تاريخچه خلاصه پورتال
اگر در دنياي کامپيوتر به عقب بازگرديم، زماني را خواهيم يافت که در آن سيستم هاي نرم افزاري به گونه اي متحول شدند که ديگر لازم نبود براي کار با يک برنامه، برنامه هاي ديگر بسته شوند، يعني مي توانستيم همزمان از چند برنامه کاربردي استفاده کنيم بدون آنکه با مشکلي مواجه شويم.امکاني که قبل از آن وجود نداشت. تاريخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسلهاي تکامل يافته آنها يکي پس از ديگري پا به عرصه دنياي اطلاعات گذاشتند.

نسل اول پورتال ها :
اولين پورتال ها، که از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده مي شود، بر فراهم نمودن محتويات ايستا، مستندات و همچنين خوراکهاي اطلاعاتي زنده در صفحات وب مبتني بودند. مثالهاي نمونه اين نسل سايت هاي yahoo يا Excite است. اين پورتالها در محيطي به هم پيوسته، اهداف مشابهي را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردي را براي دستيابي به مجموعه اطلاعات توزيع شده در سراسر شرکت يا سازمان خود، در اختيار کاربر مي گذاشتند. اين اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرايط و فرم هاي استخدام، اطلاعاتي مربوط به کارکنان و چگونگي ارتباط با آنها، مستندات رسمي و سياست هاي اعلام شده شرکت و همچنين لينک هاي ارتباطي مفيد بود.

نسل دوم پورتال ها :
نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زيادي به خصوص در زمينه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با اين همه تفاوت مهمي نيز وجود داشت: اين پورتالهاي امکان همکاري کاربران را در محيطي به هم پيوسته فراهم مي کردند و همين امکان، نقطه تمايز آنها با نسل پيشين محسوب مي شد.

پورتال هاي نسل دوم قابليت همکاري متقابل را در ادارات مجازي براي تيم هاي کاري و به منظور انجام وظايفشان فراهم مي ساختند. نسل دوم پورتال ها سرويس هاي متعددي داشتند که از جمله آنها مي توان به سرويس هاي مديريت محتوي ( سازمان دهي و مديريت اطلاعات مرتبط ) و سرويس هاي همکاري (که به کاربران امکان مي داد با يکديگر گپ زده و براي يکديگر ايميل فرستاده و قرار ملاقات تنظيم کنند) اشاره کرد. در اين پورتال ها قابليت تعريف گروه هاي کاربري نيزفراهم آمده بود. به بيان ديگر اين پورتال ها سازو کار همکاري داخلي را در يک سازمان فراهم مي ساختند.

نسل سوم پورتال ها :
نسل سوم با هدف ايجاد فضاي مجازي تجارت الکترونيک (E-Business ) بوجود آمد. پورتال هاي نسل سوم به عنوان واسط ارتباطي کارمندان، تهيه کنندگان، توليد کنندگان و مشتريان قلمداد مي شوند. ويژگي فوق العاده اين پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهاي مستقر در سرورهاي مختلف است. به بيان ديگر، اين پورتال ها نقطه به هم پيوستن محتويات و برنامه هاي کاربردي مستقر در سرورهاي مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاري سرويسهاي خدماتي آنان اند. به علاوه امکان دسترسي به محتويات و امکانات سيستمهاي مختلف را از طريق ابزارها و تجهيزات متنوع، بسته به نياز کاربر امکان پذير مي کنند. اين گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندي از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابليتهاي نرم افزارهاي مرتبط را از طريق درگاه واحدي براي کاربر فراهم مي کنند.

به علاوه، اين پورتالها به صورتي خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ويژگيهايي خاص آنها مي يابند. به بيان ديگر، نحوه نمايش، محتوي و امکانات در دسترس، بسته به نقش تعريف شده براي کاربر به گونه اي منحصر به فرد و خاص وي در اختيار او قرار مي گيرد. کليد توسعه آينده اين نسل از پورتال ها،ايجاد چهارچوب هاي کاري باز ( از قبل تعريف نشده ) براي سرويس هاي عمومي خواهد بود.

انواع پورتال ها
يک سازمان مجموعه متنوعي از کاربران دارد که از جمله آنها مي توان به مشتريان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه اين کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نيازهاي خاص و اغلب متفاوتي دارد. براي پاسخگويي به اين تنوع، انواع مختلف پورتال ايجاد شده و مورد استفاده قرار مي گيرد. به طور کلي بر حسب چگونگي پاسخگويي به نيازهاي کاربران، پورتال ها را مي توان در چهار گروه زير دسته بندي کرد:

Business to Customer Portal - B2C
اين نوع از پورتال با سيستمهاي CRM [1] مرتبط بوده و دسترسي مستقيم مصرف کننده را به مجموعه وسيعي از اطلاعات و خدمات فراهم مي کند – براي مثال، اطلاعاتي مانند "راهنماي استفاده از محصولات" و "وضعيت سفارش مشتري " در خريد هاي خود و همچنين امکانات ارتباطي کاربر با بخش پشتيباني مشتريان در اين پورتال ها پيش بيني مي شود. مانند هر پورتال ديگري، يک پورتال B2C معمولا در قد و قواره اي ارائه مي شود که نيازهاي مشتريان خود را پاسخ دهد.

Business to Business Portal - B2B
نوع ديگر پورتال در زنجيره مديريت منابع شکل مي يابد[2]. در اين نوع پورتال اطلاعات لازم براي توليد کنندگان،تهيه کنندگان، نمايندگي ها و همچنين توزيع کنندگان، به گونه اي مناسب و دسته بندي شده جمع آوري و در اختيار آنان قرار مي گيرد. نمونه عمومي پورتال B2B - براي مثال، يک شريک تجاري را قادر مي کند تا به بخشهايي از اطلاعات و امکانات مانند سفارش خريد و صدور فاکتور دسترسي داشته و از امکانات اين بخشها استفاده کند. به هم پيوستن برنامه هاي کاربردي يکي از پيشنيازهاي لازم براي يکپارچه سازي محيط هاي تجاري در بستري واحد و ايجاد محيط مجازي لازم براي کسب و کار است. محيطي که در آن امکان تهيه کالا يا خدمات، صدور صورت حساب خريد و فروش، دسترسي به اطلاعات توليد و ديگر امکانات مرتبط با نيازها فراهم مي ايد.

B2E

اين پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال هاي اينترانتي شناخته مي شوند معمولا به منظور تجميع، انتشار و به اشتراک گذاري اطلاعات و خدمات به پرسنل يک سازمان ايجاد مي شوند. B2E ها به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:

• پورتالهاي کارکنان که امکان دسترسي به محتويات به هم پيوسته اي مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاري و نرم افزاري، موتور جستجو و منابع فني و گزارشها را در اختيار مي گذارد. اطلاعات اين نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان يک سازمان قرار مي گيرد. اين پورتال کارکنان و شاغلين يک سازمان را قادر مي کند تا از طريق گپ و گروههاي گفتگو با يکديگر در تماس بوده و با يکديگر همکاري کنند. عموما، اين پورتال ها امکاناتي نظير ثبت نام در يک کلاس و يا يک اردو را نيز در اختيار کاربر خود قرار مي دهند. به علاوه کاربران اين پورتال معمولا مي توانند اطلاعات شخصي خود مانند نام و کلمه عبور را تغيير دهند.

• Knowledge worker portal که با يک يا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش يک محصول ايجاد مي گردد. اين پورتال ها مجموعه اي از محتويات را به منظور پشتيباني از فرآيند يا فرآيندهاي مشخصي در اختيار مي گذارند. براي مثال يک برنامه تکنسين خودکار ممکن است نيازمند منابعي از برنامه هاي کاربردي ديگر مثلا برنامه هاي تعمير و نگهداري باشد تا بتواند اطلاعات لازم در زمينه تاريخچه بازبيني و تعمير، زمان بندي تجهيز و يا قطعات و لوازم مورد نياز براي تعمير آن را کسب کند.

پورتال هاي عمومي ( Mega Or Public Portal )

اين پورتال ها با عنوان پورتال هاي اينترنتي شناخته مي شوند و مهمترين ويژگي آنها فراواني مخاطبانشان است. اين نوع از پورتال ها نيز در دو گروه دسته بندي مي شوند:

• پورتال هاي عمومي که تمامي کاربران اينترنت را مخاطب قرار مي دهند (براي مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن)
• پورتال هاي خاص ( صنعتي، بازرگاني، خدماتي ) که به آنها پورتال هاي عمودي نيز گفته شده و مخاطبان محدود و مشخصي دارند ( مانند پورتال هاي بانکها، سازمانهاي دولتي، وزارتخانه ها و ... )

بايد توجه داشت که يک پورتال مي تواند از پيوند انواع پورتال هاي ديگر ايجاد شود. به علاوه همانطور که يک سازمان کاربران متنوعي دارد، مي تواند ( و گاهي نيز لازم است ) که پورتال هاي مختلفي براي پشتيباني از نيازهاي آنان داشته باشد.

جنبه هاي کارکردي يک پورتال
اگر چه پورتال ها در انواع و اندازه هاي متنوعي ساخته مي شوند اما ويژگيهاي محدود و مشخصي هسته اصلي آنها شناخته مي شود:
* هر پورتال اطلاعات و خدمات را يکجا و در يک محل جمع آوري مي کند.
* هر پورتال مي تواند در اندازه لازم براي شخص و يا گروه سازمان درايد.
* هر پورتال در هر زمان و از هر مکاني قابل دسترس است.

يک پورتال مجموعه اطلاعات و خدمات را يکجا و در يک محل جمع آوري مي کند

هدف اصلي فراهم آوردن امکان دسترسي آسان به هرچيزي ( اطلاعات و خدمات ) است که يک کاربر براي انجام وظايف و مسئوليتهايش به آن احتياج دارد، صرف نظر از اينکه منبع آن کجا باشد.

اطلاعاتي که يک پورتال فراهم مي کند
* داده هاي ساخت يافته. داده هايي که به صورتي سازمان يافته اند که امکان جستجوي آسان آنها وجود داشته باشد ( اغلب به صورت سلسله مراتب و بر اساس کلمات کليدي). فهرست الفبايي کتابهاي يک کتابخانه مثال خوبي از داده هاي ساخت يافته است. داده هاي ساخت يافته اغلب شامل، گزارشها، تحليلها، پرس و جوهاي مشخص و ديگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار است.

* داده هاي بدو ن ساختار، که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از يک بانک اطلاعاتي قرار دارند. از اين نوع داده مي توان متن ها، صوت، تصوير و يا گرافيک و اشکالي مانند مستندات Office ، memos ، ايميل، قرارهاي ملاقات را مثال زد.

* اطلاعات خاص [3] ،که شامل محتويات قابل خريد و فروش ( مثل انواع اخبار، گزارشها، اطلاعات مربوط به سهام، کاريکاتورها و محتويات بي اهميت) بوده و مخصوصا به منظور استفاده در فرايندهاي توليدي ديگر تهيه و در اختيار قرار مي گيرند.

خدماتي که به وسيله يک پورتال فراهم مي شود

• همکاري، (با عنوان خدمات ارتباطي نيز شناخته مي شود ) و به کاربران اجازه مي دهد تا با يکديگر گپ بزنند، در بحثهاي گروهي مشارکت داشته باشند، مطالب خود را در اختيار ديگران قرار دهند و...

• مديريت محتوي که انواع جستجو ها، رهگيريها را مديريت کرده و همچنين قابليتهاي خاصي را به منظور استخراج داده ها در اختيار مي گذارد.

• خدمات شخصي (با عنوان خدمات تراکنشي نيز نام برده مي شود ) که کاربران را قادر مي سازد تا با ديگر سيستمها ( مثلا سيستمهاي فروشنده و يا نماينده يک محصول ) مستقيم و بدون واسطه مرتبط باشند. معمولا اين قابليت به کاربر امکان مي دهد تا براي مثال فعاليتهاي زير را انجام دهد:

- محصولات يک سازمان را خريداري کند
- ملاقاتهاي خود را زمان بندي کند
- حساب خود را مشاهده يا تراز کند
- در کلاس مورد علاقه خود ثبت نام کند

هر پورتال مي تواند در اندازه لازم براي شخص و يا گروه سازمان درايد.

يکي از ويژگيهاي جالب يک پورتال شکل و عملکرد متفاوت آن براي اشخاص مختلف است. يکي از روشهايي که به اين منظور استفاده مي شود، متناسب سازي و تغيير شکل و قابليتهاي پورتال بر حسب خواسته ها يا تجارب شخص يا گروه استفاده کننده از آن است. به همين دليل است که کاربران متفاوت شکل متفاوتي از يک پورتال مشاهده کرده و اطلاعات و خدمات متفاوتي در اختيار ايشان قرار مي گيرد:

امکان تغيير بر حسب خواسته ها بر حسب تجارب شخص يا گروه عموما personalize ناميده مي شود و به اين معني است که در پورتال امکان انتخاب نحوه نمايش محتوي پيش بيني شده است. اغلب اين انتخاب بصورت خودکار و بر اساس نقش کاربر (مثلا پست سازماني وي) انجام مي شود. براي مثال وقتي کارمند فروش به سيستم وارد مي شود، به صورت خودکار فهرستي از جديدترين محصولات براي وي به نمايش در مي آيد. با اين همه در بعضي از پورتال ها انتخاب محتوي نمايش داده شده به کاربر محول مي شود تا در زمان ورود به پورتال خود آن را انتخاب کند.

تغيير و Customize شدن يک پورتال شامل انتخاب چگونگي شکل ظاهري آن (مثلا رنگ و چيدمان صفحه)،مدل مرورگر و محل نمايش محتويات روي صفحه است. يک پورتال مي تواند حتي برچسب و عنوان تجاري مشخصي داشته و ظاهر متفاوتي را براي انواع کاربرانش به نمايش گذارد.

اين دو ويژگي به پورتال امکان مي دهد تا مجموعه مشخص و تعريف شده اي از کاربران (مثلا مشتريان، شرکا و يا کارکنان) را هدف قرار دهد. بعضي از پورتال ها حتي مي توانند براي هر کاربر مشخص، شکل و شمايل متفاوتي از خود نشان دهند.

يک پورتال در هر زمان و از هرمکاني هميشه در دسترس است

از آنجا که پورتال ها براي استفاده در محيط وب ساخته مي شوند، در هر زمان و از هر مکاني با استفاده از يک مرورگر استاندارد وب در دسترس اند. انواع تجهيزات مبتني بر وب نيز از جمله تلفنهاي موبايل، دسترسي به پورتال ها را به غايت آسان و مفيد کرده اند.

 

تلفیقی از مقاله ی مشرف و Portal Solutions Redbook IBM


 
comment نظرات ()
 
استاندارد سازی٬ يک گام به جلو!
نویسنده : گروه وب پرشین بلاگ - ساعت ٤:۱۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٢ شهریور ،۱۳۸٦
 

» به نام آنکه هر چه داریم و هر چه هستیم از اوست «

دوست عزیز سلام٬

بالاخره گروه وب پرشین بلاگ هم متولد شد و جا داره من هم به تمامی دوستانی که زحمت کشیدند تا این وبلاگ شکل بگیره٬ تبریک بگم ...

پست اول این گروه که آقای کوشنده زحمت اون رو کشیدند بیانگر اهدافی بود که این گروه دنبال خواهد کرد. همانطور که مطلع هستید این وبلاگ در مراحل آزمایشی به سر می برد و انشاالله در آینده ای نزدیک شاهد تحول در ساختار بلاگ خواهیم .. این رو گفتم که اگه مشکلی از سوی من دیدید به بزرگواری خودتون ببخشید!

-----------------------------------

استاندارد چیست ...؟!

حتما تا به حال کلمه استاندارد و کاربرد اون رو در محافل مختلف شنیدید! مثلاً شنیدیم که میگن اگر این کولر علامت استاندارد نداشته باشه اون بازده لازم رو نداره و مصرف انرژی بالایی هم خواهد داشت ...!

اما مطمئناً در جامعه مجازی و مخصوصاً محیط وب کمتر این کلمه رو شنیدیم و یا اصلاً کاربرد اون رو برای وب نمیدونیم!

امروزه که تمامی مباحث در حوزه وب مختص وب ۲.۰ است بزرگترین نگرانی٬ وب سایت های در حال انتشاری هستند که اصلاً از استاندارد های تعیین شده پیروی نمی کنند و این مشکل در کشورمان و در سایت های فارسی دو چندان است و این به دلیل ناآگاهی طراحان از این مقوله در ظاهر پیش پا افتاده ولی مهم است.

چرا استاندارد ...؟!

همه ی ما می دانیم که امروزه در میدان رقابت مرورگرها دیگر تنها Internet Explorer یکه تاز نیست؛ بلکه رقبایی دارد که قصد محو کردن این مرورگر را از این میدان دارند! می توان برای نمونه به FireFox و Opera و ... اشاره کرد.

پس به عنوان یک طراح وب باید این اطمینان را به مشتری بدهیم که بازدیدکنندگان سایتش در هر جای دنیا و با هر مرورگری می توانند بدون هیچ اختلالی نظاره گر سایت وی باشند.

استاندارد سازی این آرامش را به شما می دهد که سایت شما با هر مرورگری قابل مشاهده است و هیچ اختلالی در آن دیده نخواهد شد.

چگونگی استاندارد سازی ...؟!

با توجه به اینکه وب سایت ها تشیکل شده اند از کدها و علائمی که توسط مرورگرها معنا پیدا می کنند و همچنین اهمیت استاندارد سازی وب برای نمایش بی نقص در هر مرورگری؛ کنسرسیومی متشکل از چند شرکت با نام کنسرسیوم جهانی وب برای از میان برداشتن تفاوت بین مرورگرها با نام تجاری W3C که مخفف World Wide Web Consortium است٬ تشکیل شد.

این وب سایت به آدرس http://www.w3.org با مطالب آموزشی قابل دسترس است. همچنین می توانید به http://validator.w3.org مراجعه کرده و از خطاهای موجود در سایتتان با خبر شوید.

در صورت رفع خطاها با پیام تبریک این اعتبارسنج مواجه می شوید و می توانید لوگوی این کنسرسیوم را به عنوان نشان استاندارد در سایت خود بگذارید.

پ.ن: خطاهای وب شما با راه حل رفع آنها برایتان نمایش داده می شود؛ اما در نظر داشته باشید رفع یک خطا ممکن است به ایجاد خطاهایی جدید و یا حتی رفع چندین خطا منجر شود؛ یعنی اگر برای سایت شما ۱۰۰ خطا نمایش داده شد٬ دقیقا ۱۰۰ خطا را رفع نمی کنید و این کار مستلزم وقتی کافی و دقت است که ممکن است چند ساعت وقت شما را بگیرد!

-----------------------------------

در پایان امیدوارم بزودی وب سایتی با این موضوع به زبان شیرین فارسی برای ترویج این فرهنگ بین طراحان خوش ذوق ایرانی راه اندازی شود.


 
comment نظرات ()
 
گروه وب پرشین بلاگ متولد شد
نویسنده : گروه وب پرشین بلاگ - ساعت ٩:۳۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٩ شهریور ،۱۳۸٦
 

به نام آنکه هر چه داریم و هر چه هستیم از اوست

سلام دوستان عزیز و جدید گروه وب پرشین بلاگ ،

افتتاح گروه وب پرشین بلاگ را از این تاریخ اعلام می کنیم و امروز 19/6/86 را به عنوان روز تولد وبلاگ گروه وب پرشین بلاگ اعلام می داریم.

 

در اولین پست این وبلاگ ، تاریخچه ای به طور کل در رابطه با پیدایش وب و اینترنت برای شما دوستان عزیز می نویسیم و باید خدمتتان عرض کنیم که در این وبلاگ از این به بعد شاهد آموزش طراحی وب و همچنین اخبار دنیای وب و بطور کل هر موضوعی که با دنیای وب مرتبط باشد خواهیم نوشت ، برای همین پیشنهاد می کنم حتما به این وبلاگ سر بزنید چرا که آموزشها و ترفند ها و اخباری که در این وبلاگ قرار می کیرد بسیار آموزنده می باشد و حتما در طراحی وبلاگها و سایتها به شما یاری خواهد داد.

تاریخچه پیدایش وب و تاریخ روزشمار اینترنت 
 تاريخچه اينترنت

۱۳۳۷: سازمان ARPA توسّط وزارت دفاع آمريكا تأسيس ميشود. هدفش ابداع پيشرفته ترين تكنولوژي در رابطه با همكاري با مراكز تحقيقاتي دانشگاه هاي معتبر كشور است. اين سازمان به دستور رئيس جمهور وقت دوايت آيزنهاور و در جواب قمر اسپوتنيك كه شوروي سابق به فضا پرتاب كرده بود بوجود آمد.
۱۳۴۸: شبكه
ARPANET چهار كامپيوتر واقع در چهار دانشگاه آمريكا را بهم وصل ميكند.
۱۳۵۱: رفي تاميلسون مهندس شركت آمريكائي
BBN ايميل را اختراع ميكند.
۱۳۵۲: دو محقّق آمريكائي بنام وينتون سفرف و رابرت كان ايده اينترنت را براي اولّين بار ابداع ميكنند.
۱۳۵۳: اينترنت روي كاغذ طراحي ميشود. محققين سفرف و كان پروتكل هاي
IP و TCP را بعنوان وسيله حمل پاكتهاي اطلاعات بين دو كامپيوتر تعريف ميكنند.
۱۳۵۸: نرم افزار
USENET توسط تام تراسكات، جيم افليس و افستيو بلووين ساخته ميشود. اين ابزار به كاربران كامپيوترها اجازه ميدهد به بولتن هاي مختلف بپيوندند تا در مورد اينترنت، سياست، مذهب و خلاصه هر موضوعي صحبت كنند. در ابتدا جزئي از اينترنت نبود و از پروتكل UUCP استفاده ميكرد.
۱۳۶۰: پروتكل
BITNET اَبـَركامپيوترهاي IBM را بهم وصل ميكند و در اروپا رشد ميكند. قرار است به عنوان پروتكل متفاوتي رقيب TCP/IP شود.
۱۳۶۲: سازمان
DARPA پروتكل هاي TCP/IP (يعني ساختار اينترنت) را به منظور متصّل كردن كامپيوترهاي وزارت دفاع آمريكا بعنوان استاندارد اختيار ميكند. حالا اينترنت اعتبار رسمي پيدا ميكند.
۱۳۶۵: سازمان دولتي «بنياد علوم ملّي» (
NSF) شبكه NSFNET را بر مبناي پروتكل هاي اينترنت يعني TCP/IP در آمريكا بنا ميكند.
۱۳۶۶: پروژه يونيكد توسّط مهندسان شركت اَپل و زيراكس يعني جو بكفر،‌ لي كالينز و مارك ديويس آغاز ميشود. هدف اين پروژه اينست كه تمام نويسه هاي موجود در دنيا را در يك بانك اطلاعاتي جا دهد و معضل مجموعه نويسه (
Character Set) كامپيوتر را براي هميشه حل كند.
۱۳۶۹: شركت هاي مايكروسافت و آي-بي-ام حمايت خود را از پروژه يونيكد اعلام ميكنند و بدان
 مي پيوندند.
۱۳۶۹: سازمان غير دولتي/سياسي (
NGO) بنام «بنياد مرز الكترونيكي» توسّط چند نفر از پيشكسوتان كامپيوتر و اينترنت در شهر سانفرانسيسكو تأسيس ميشود. هدف اين بنياد دفاع از حقوق بشر در مقوله آزادي فكر و بيان و مشاركت افكار و عقايد مردم در شبكه اينترنت و بعداً تور جهان گستر است. در سال ۱۳۷۵ اين بنياد متهّورانه به دفاع از حقوق كاربران اينترنت در ايران مي شتابد.
۱۳۷۱: شركت
AOL به مشتركانش اجازه ميدهد به اينترنت وصل شوند و آنان براي اولّين بار ميتوانند به اشخاص خارج از محيط AOL ايميل بفرستند و دريافت كنند.

تاريخ تور جهان گستر Www


۱۳۴۴: تد نلسون آمريكائي ايده اَبـَرمتن (Hypertext) را اختراع ميكند. ربع قرن طول كشيد تا تيم برنرزلي از آن بعنوان يكي از اركان وب استفاده كند.
۱۳۵۹: تيم برنرزلي انگليسي برنامه نرم افزار
ENQUIRE را مينويسد. هدف اين برنامه مرتبط كردن و رديابي كاركنان، كامپيوترها و پروژه هاي موجود در موسسه تحقيقاتي CERN در سوئيس است. اين برنامه پيشرو و مبشّر تور جهان گستر (وب) ميشود. وي كلمه نامبرده را از كتاب محبوب دوران كودكيش بنام Enquire Within upon Everything اقتباس ميكند.
۱۳۶۸: تيم برنرزلي اوّلين نسخه پيشنهاد طرح تور جهان گستر را در موسسه
CERN منتشرميكند.
۱۳۶۹: تيم برنرزلي نرم افزار «تور جهان گستر» را بر روي يك كامپيوتر
NeXT سوار ميكند. اين اوّلين خادم وب (Web Server) است و اوّلين صفحه وب را نمايش ميدهد.
۱۳۷۰: تيم برنرزلي نسخه آلفاي مرورگر خود بنام
WorldWideWeb را اعلام ميكند و مردم ميتوانند آنرا از هوستي در موسسه CERN اختيار كنند.
۱۳۷۱: تيم برنرزلي نسخه رسمي مرورگر خود بنام
WorldWideWeb و وب سرور HTTP را منتشر ميكند و آنرا در اختيار عموم قرار ميدهد.
۱۳۷۱: پاول كانز در «مركز شتاب دهنده خطي» دانشگاه استانفورد (
SLAC) اوّلين وب سرور را در خارج از اروپا نصب ميكند.
۱۳۷۲: نسخه 1.0 مرورگر موزائيك (
Mosaic) توسط برنامه نويسان مارك اندريسن و افريك مينا و چند نفر ديگر در «مركز ملّي اجرائي ابر رايانه اي» (NCSA) در دانشگاه ايلينويز انتشار مي يابد.
۱۳۷۳: مارك اندريسن و سرمايه گذار معروف جيم كلارك شركت موزائيك را در كاليفرنيا تأسيس ميكنند كه بعداً اسمش به
Netscape تغيير پيدا ميكند.
۱۳۷۳: وب سايت ياهو! (!
Yahoo) توسط دو دانشجوي رشته دكترا در دانشگاه استانفورد ساخته ميشود. وب سايت شامل ليست وب سايت هاي موجود در اينترنت است كه بر حسب موضوع مرتّب شده است.
۱۳۷۳: تيم برنرزلي كنسرسيوم
WWW معروف به W3C را در دانشگاه MIT بنياد ميكند. هدف اين سازمان حفظ استانداردهاي موجود و ايجاد استانداردهاي جديد در وب است.
۱۳۷۳: شركت
Netscape نسخه بتاي مرورگر خود بنام Navigator را منتشر ميكند.
۱۳۷۴: شركت آمازون (
Amazon.com) اوّلين وب سايت تجارت الكترونيكي را در شهر سياتل آمريكا براه مي اندازد و كار خود را با كتاب فروشي آغاز ميكند.
۱۳۷۴: پيـر اميديار (
Pier Omidyar) فرانسوي نيمه ايراني و مقيم آمريكا وب سايت Ebay.com را در حومه شهر سانفرانسيسكو براه مي اندازد. هدف اين وب سايت خريد و فروش هرگونه اجناس بين مردم دنيا است.
۱۳۷۵: شركت مايكروسافت اوّلين مرورگر خود بنام
Internet Explorer را منتشر ميكند و بالاخره با حضور خود در اينترنت به همه شايعات خاتمه ميدهد.
۱۳۷۷: شركت
Google در كاليفرنيا سرويس پيشرفته موتور جستجوگرش (Search Engine) را در اختيار همه مردم قرار ميدهد.
۱۳۷۸: افوان ويليامز (
Evan Williams) در سانفرانسيسكو سرويس وبلاگ را بنام Blogger.com آغاز ميكند و بدينوسيله مردم دنيا را قادر به نوشتن و انتشار خاطرات روزانه شان در اينترنت ميكند. در اواخر تابستان ۱۳۸۰ وبلاگ نويسي به ايران راه پيدا ميكند.
۱۳۸۰: پديده وب به نقطه اوج تجارت الكترونيكي و سرمايه گذاري «دات كام» ميرسد ولي هنوز سودي براي سرمايه گذاران به ارمغان نياورده است. از اينجا به بعد سرمايه ها مي خشكند و حباب وب شروع به تركيدن ميكند.

 آمار اينترنت

سال و تعداد كاربران اينترنت در ايران سال میلادی

۲۰۰۵ --> ۱۵ میلیون ( تخمین )

۲۰۰۲ --> ۱۵۰۰۰۰۰

۲۰۰۱ --> ۴۱۸۰۰۰

۲۰۰۰ --> ۱۳۲۰۰۰

۱۹۹۹ --> ۴۸۰۰۰

۱۹۹۸ --> ۲۲۰۰۰

۱۹۹۷ --> ۵۰۰۰

۱۹۹۶ -->۲۰۰۰

سال تعدا كاربران اينترنت در آمريكا (ميليون) 

۲۰۰۲ --> ۱۶۵
۱۹۹۹
 --> ۱۰۰
۱۹۹۸
 --> ۵۷
۱۹۹۷
 --> ۱۹

شاد و سرزنده و سلامت باشید.


 
comment نظرات ()